N O L L A . N E T
Tapahtumat skate
Carhart Spektra ensi-ilta Turku
21.11.2008
LIL XMAS SK8BOARDING COMPETITION
29.11.2008
Unelma 7 kilparullalautailutapahtuma
29.11.2008
Simpel Session 2009
18.01.2009
näytä kaikki
Tapahtumat snow
näytä kaikki
Ketä paikalla?
Paikalla 37 kävijää,
joista 1 loganneena
Nolla.net help
Tunnushakemus
Salasana hukassa?
Tue meitä

Yhteystiedot:
Sisällölliset asiat

Hallinnolliset asiat / mainostaminen:

Muut:
myspace.com/nollanet youtube.com/n0llanet

Keskustelu Kaatis
ipit :
kelle ei metukka maita?
26-06-2008 20:49

tuli vaan mieleen et löytyykö täältä ollenkaan vegejä/vegaaneja? jotain keskustelua aikaan tästä aiheesta jos kinnostaa ja miks alotitte jos alotitte jne..

RE: kelle ei metukka maita?
2006-05-10 14:37:49

taidettu tämäkin asia pureskella muutamaan otteeseen täällä.

2006-05-10 14:41:07

Ei metukka kyllä maita, muuten lihaa syön.

ipit :
2006-05-10 14:53:51

mulla oli taas sellanen mielikuva et en oo nähny koskaan tällästä topikkia. no iha sama.

x2 :
2006-05-10 15:02:57

Ite alotin eettisistä syistä, tehomaatalous on perseestä ja tappaminen väärin. niin yksinkertasta

2006-05-10 15:09:57

En oo vegaani, mutta jos esim kotona jääkaapissa on leikkeleitä ja kurkkua, niin laitan leivänpäälle mieluummin kurkkua. Voisin sanoo että on tavallaan puolivegaani. En syö lihaa jos tarjolla on jotain kasviksia tai vastaavaa, mutta esim jos meen mummolle kylään ja se on vaivalla mulle tehny poronkäristystä, niin kyllä sitä lihaa silloin voin syyä. Muualla esim koulussa, pyrin sitä lihaa välttämään, sillä se näyttää ja maistuu epämääräiseltä, ja tuo mieleen ne mielenosoitukselliset videot lihatuotannosta joita oon nähny. Kotonakin tulee äidin ruokia syötyä ja joskus niissäkin sitä lihaa on. Uskon kuitenkin, että parin vuoden kuluttua kun asun omassa asunnossa, niin jääkaapista ei lihaa löydy ja niiden tilalla on tomaatteja ja salaattia yms.

2006-05-10 15:31:03

eikös rowley oo vegaani

2006-05-10 16:07:36

samat syyt ku x2

2006-05-10 16:28:08

Oon lihansyöjä.

2006-05-10 18:18:18

Syön kasvisten lisäksi kalaa, maitoa ja kananmunia, joten en todellakaan vegaani ole, ehkä joku semi-vegetaristi korkeintaan. Eläinten iljettävä kohtelu noissa kasvatuslaitoksissa ottaa sen verran pattiin, ettei oikein huvittaisi edes maitoa juoda. Maidontuotannon ohessa syntyvistä vasikoistahan sonnit joutuvat teuraiksi ja lehmävasikoita odottaa elinikäinen tuomio lypsykoneen jatkona. Unohtuipa mainita että hirvenlihaa syön, hirvethän ovat tunnetusti vapaina ja onnellisina kasvaneita otuksia(ja suorittavat kamikaze iskuja maanteille..:) ja ovat saaneet elämänsä aikana vapaasti temmeltää metsissä, toisin kuin tuotantoeläimet. Tuota lihaa pystyn syömään ihan hyvällä omalla tunnolla, sillä saisi minutkin tulla ampumaan mikäli nälkäänsä ruokaa tarvitsisi.

2006-05-10 18:50:14

joo menis syömään

2006-05-10 18:59:54

liha ja kala on saanu jäädä...

x2 :
2006-05-10 20:56:57

Miksei kana?

2006-05-10 21:05:02

Jumala on ihmiselle suonut ravinnoksi laajan valikoiman kaikenlaista tallustelijaa, nauttikaamme niistä. Se, että joku Hyvinkään Terska Hyvärinen suojelee luontoa ja kieltäytyy syömästä lihaa siksi koska tappaminen on väärin, ei loppujenlopuksi vaikuta yhtään siihen tappamisen määrään mitä maailmassa tapahtuu.

Sitäpaitsi makkara on vitun hyvää.

2006-05-10 21:24:34

x2: kana on vaan niin hyvää...ei kun laskin sen ihan tohon lihaan.

x2 :
2006-05-10 21:27:54

Bloof, jos kaikki ajattelee noin idioottimaisesti niin ei mitään tapahdukaan ;I

Kukkoukko: taisin käyä vähän hitaalla enkä tajunnu, jepa =D

2006-05-10 22:07:11

jos kaikille laitoseläimille annettaisiin tontti ja omakotitalo ja paljon "virike leluja" niin maailmasta loppuisi tila..

syödään lihaa, siitä saa protskuja ;)

x2 :
2006-05-11 05:32:57

Jos tehomaatalous lopetettaisiin kokonaan ja tuotantoeläimille syötettävät viljat käytettäisiin kolmannen maailman tarpeisiin niin pelastettaisiin muutamia ihmishenkiä.

2006-05-11 11:16:48

Pitäytymästä lihansyönnistä on yksi parhaimpia tapoja säästää luonnonvaroja. Kukin omalla tavallaan ja omalta osaltaan...Eikä kukaan ole toista parempi, toinen käyttää julkisia, toinen ei syö lihaa, yks laittaa roskat roskikseen.

Kunhan vain pitää itsestään huolen.

Itse en ole 6 vuoteen syönyt nisäkästä, lintua enkä kalaa------> olen siis laktovegaani (?). Mulle tulee enmmän mielihyvää siitä että en syö lihaan kuin siitä että söisin.

Jerk :
2006-05-11 14:43:17

Ryhtyisin kasvissyöjäksi vaikka heti mutta en vaan kertakaikkiaan tykkää kuin iha muutamasta kasvisruuasta. Ja turha tulla vinee että en olis maistanu tarpeeks montaa, siskoni ja monet sukulaiseni on vegetaristeja ja mun mielestä ruuat mitä ne syö ei vaan oo hyviä. Vaikka aika raa'alta kuulostaa niin mielummin mä nautin elämästä muiden kustannuksella ku että syön jotai kasvislasagnee päivät pitkät (kasvislasagne on muute sit iha vitu hyvää).

Jerk :
2006-05-11 14:46:29

Ja kyllähä noi soijat ja tofut oikein maustettuna on jauhelihan kanssa aika samanmakusia, mutta ne ei kyl täytä mahaa yhtä hyvin.

2006-05-11 15:15:54

luin jostain että rowley harrastaa metsästystä niin tuskinpa se vegaani on ainakaan eettisistä syistä

2006-05-11 16:18:58

tänää söin taas ihan vitun hyvää unkarilaista meetwurstia. vittu nam!!

ptsk :
2006-05-11 22:41:51

En tykkää kauheasti liharuoista, mutta syön silti.

2006-05-12 00:14:36

Liha on vaan niin helvetin hyvää. Yrittää sitten aina hommata grilliin jotain järvisuomen naudan ulkofileetä mielummin, kuin sitä brassi-sonnia... Kaipa siinäkin jotain eroa on ja onkin... Brassi-sonnit kasvaa ja saa ravintonsa entisestä sademetsästä...

Perseestä sekin eläinten huonon kohtelun lisäksi.

2006-05-12 11:25:13

metwursti on kyllä mahtavaa. meikän lemppari on hyvän ostoksen metukka. yllättää kyllä todella.

2006-05-12 14:56:01

No kyllä mä lihaa syön paljon mutta esim. wokkia, paistettua parsakaalia, kukkakaalia, erilaisia vihanneskeittoja jne tulee syötyä. Ne on hyvää. :)

2006-05-12 15:10:53

Ohan se Rowley joo vegaani, tai niin oon ainaki jostai kuullu/lukenu. Artokin on vegaani ja se tais lukee etniesin sivuil jos en väärin muista. Penny on muistaakseni kanssa vegaani ja sanotaan nyt vaikka samantien että koko Fipin tiimi on vegaaneja. :DD

susu :
2006-05-12 17:48:45

Mun mielestä liha on kyllä aika pahaa.

2006-05-12 18:23:41

Meiti ei kyl mittää rehuja popsi. Lihhaa se olla pittää.

Tulee jotenki tyhjä olo jos popsii vaan kasvispöperöitä. Mutta aah sitä tunnetta kun saa leivän päälle lätkittyä pari valkosipulimetwurstia! Tai syödä kanankoipea! Lihapullia! Pihvejä!

2006-05-12 19:07:29

Mä ainakin syön lihaa enkä mitää rehui :D

Miks meidän pitäs syyä jäniksien ruuat ku eihän nekää oo meijän ruokii syöny..

2006-05-12 19:22:43

entä naudat joille syötetään toisia nautoja?

susu :
2006-05-12 20:39:24

Kuinka nii ''rehut'' ei oo meidän ruokaa?

Jerk :
2006-05-13 11:32:33

Siten niin että nyt kaikki pikku boulalat rupee vegaaneiks ku kuuli että arto ja rowley on vegejä. Mut mikäs sen siistimpää.

2006-05-13 13:29:59

kyllä mä lihaa syön. Varsinkin kala ja kana menee todella hyvin alas. Ei oo mitään parempaa ku kanan rintafile sopivalla maustekastikkeella tai uunissa valmistettu lohi minkä päällä on paljon sitruunapippuria...nam!

Kai
kki lihapullat ja muut vastaavat pihvit on kans todella hyviä.

Leipä taas ei maistu miltään jos ei oo meetwurstii.

Tosin kasvisruoatkin hyviä o, Varsinkin wokit. Mut en lihaa kyllä jättäs ku jotenkin tuntuu siltä et ku ei syö lihaa niin sitte ei lähe nälkä.

Pepe :
2006-05-15 17:56:22

Syön vielä maitotuotteita, mutta kala-kana-nisäkäslinja on pois laskuista. Kananmunaa tulee syötyä "tiedostamatta", kun en aina jaksa kysellä koulussa mitä ruoka sisältää.

Toisaalta kuolleita nahkoja kulutan vielä skeittikengissä. Ehkä hieman kyseenalaista logiikkaa, mutta synteettisiä kenkiä on aika vaikea löytää mun jalalle.

Toisaalta liivatettakin käytän siinä muodossa, että kameran syömän filkan emulsio on tehty osittain kai tuosta aineesta.

Hiukan kohti vegaanisempaa elämää hiljalleen olen kuitenkin valumassa. Mitään kovin hyviä perusteluja mulla ei kyllä ole. Lähinnä syyt liittyy juuri tuohon Vainajan mainitsemaan länsimaisen yhteiskunnan resurssien haaskaamiseen lihataloudessa ja tuntevien eläinten suunnitelmallinen kidutus ja lahtaus meininki ärsyttää. En esimerkiksi söisi omaa koiraani, miksi minun pitäisi syödä jokin muu eläin? Järjellä tässä ei ehkä kauheasti pelata, mutta sehän onkin aivan yliarvostettu piirre ihmisessä muutenkin. Hippihippijee.

Pepe :
2006-05-15 17:59:07

Se joka ajattelee, että kasvisruualla ei lähde nälkä, niin on todennäköisesti syönyt vain niitä liharuuan lisäkkeitä eikä kunnon kasvispöperöitä.

2006-05-16 00:07:30

http://www.meat.org/ pistää miettii..

2006-05-16 07:57:42

Hyi saatana. Sormien raoista oli pakko kattoa, sen verta raa'asti kohdeltiin niitäki kanoja ja muita. Sit se lehmän vai mikskä sitä kutsutaankaan kastronointi.. AHHRagej0 oksennus lähti.

2006-05-16 13:55:12

oon jo kolmatta päivää vege

2006-05-16 14:18:27

onnee!

x2 :
2006-05-16 16:38:13

"Miks meidän pitäs syyä jäniksien ruuat ku eihän nekää oo meijän ruokii syöny.." miks meiän pitää syödä jäniksiä kun ei nekään meitä syö?

2006-05-16 17:08:24

vähän naurattaa sellaset luontoaktivistit, jotka haluaa kieltää turkistarhauksen, mutta itse ovat työttömiä ja elävät valtionavun varassa.. :D

2006-05-16 17:17:01

ihan sairas toi yks video

x2 :
2006-05-16 20:02:17

Työttömyydessä ei kait ole kauheesti naurettavaa. Ja turkistarhaus on ihan saatanan väärin. Eläimistä saadaan vaan hienoja koristeita ihmisille, ja turkistarhaajat saa tästä rääkkäyksestä ja tappamisesta vielä massia.

2006-05-16 21:16:15

sellainen työttömyys on naurettavaa, kun ei jakseta mennä töihin vaikka saisi töitä, koska valtio elättää..

päästetään minkit luontoon!

x2 :
2006-05-16 22:19:55

Minkit pitäis päästään niille ominaiseen ympäristöön, ei häkkeihin. Jokainen tosiaan tekee kyllä päätökset elämästään.

2006-05-16 23:49:42

Syön lihaa päivittäin ja talvisin käytän satunnaisesti turkiksia.

J-la :
2006-05-17 12:48:09

No miks täällä maapallolla on ees mitään eläimiä?
Ihan syömiseen ne on tarkotettu, jos ei syö nii niitä pitäis muuten vaa tappaa ettei kannat nousis liian ylös ja ne alkais tappaa toisiaan (ns myyrä vuodet).
Muutenki ihmiset tappaa jo toisiaan nii vitusti ja elää nälän hädässä nii mikäs siinä jos joku lehmä joka saa syödä niin paljo ku haluaa tapetaa. Mitä hyötyä lehmistä muutenkaa ois maailmalle. Ne on ihan vain pelkästään ruoka eläimiä (maito ja liha). Muutenki Suomessa teuras eläimiä kohdellaan todella hyvin maatiloilla joten iha turhaa jättää lihat symättä. Oha se suomalainen liha paljon kallliimpaa, mut on se myös vitusti parempaa.
En kyl ymmärrä oikeesti näit vegaaneit, yhtäkkii niit on iha vitusti ja ne yrittää saada kaikki muutki vegaaneiks.
Vähä niinku yli uskovaiset tai hipit. Ei tommosset asiat muille kuulu. Ite voisin syyä iha vaa pelkkää lihaa ja jättää rehut pois kokonaa mutta en oo siltikää yrittämäs muitaki jättämää rehut.
Muutenki ihminen on kaikki ruokainen ja se tarvitsee lihaa, esim aivot ei kehity oikein jollei saa lihaa. Sen takia kaikki peto-eläimillä on paljon isommat aivot kuin kasvinsyöjillä. Esim. Delfiinit ja Apinat ovat viisaimpia eläimiä ja delfiinit syö kalaa ja apinat on kaikki ruokaisia.
Ja kaikki tofu sekotukset on iha hirveitä.
Liha on ruokaa, rehut vain lisuke.

2006-05-17 13:09:26

No huh huh, kaikki yhdyssanat väärin! Nyt olis äikänmaikalle töitä. ;)

Ja sitä vaan että se että eläimiä pitäisi tappaa jotta kannat ei nouse "ja ne alkais tappaa toisiaan" (naurettavampaa en ole vähään aikaan kuullut) on kyllä ihan ihmisen omaa keksintöä. Ei ihminen ole kuitenkaan tarkoitettu miskikään maapallon säätelijäksi ja eläilajien kohtalon määrääjäksi. Kyllä luonto itse eläinkannat hoitaa.

Eläintä saa syödä, mutta tehokkaan tuotannon eli isojen massien käärimisen nimissä eläinten TUOTTAMISTA ei tarvitse/kannata tukea. Eli siksi aatteellinen veganismi on ihan järkevä "elämäntapa".

2006-05-17 13:12:33

en syö punasta tai valkosta lihaa. kalaa kyl. en sit tiiä miks mua pitäs kuttua, mutta ainakin jätin noi lihalihat pois sen takia että ne pystyy korvaamaan niin pirun helposti,tuotanto on todellakin kyseenalaistettavaa toimintaa ja ei se ruoka pelkästä lihasta koostu. ei oo käyny mielessäkään viimesen 9kk aikana mitä näin oon tehny että ois vaikeeta tai pitäis alkaa syömään lihaa uudestaan.

kun syö kasviksia niin ainakin tietää mitä syö. jauhelihat sunmuut on kuulkaas semmonen sisäelimien ja mössön summa ettei mitään järkeä. sitten jos joku viettäs vaikka kuukauden poutulla ja teurastas ite ne lihat itelleen ja silti söis ilman mitään ongelmia niin nostasin hattua ja sanosin että siinäpä vasta a-luokan lihansyöjä, tuntuu vaan ettei kovin moni oikeasti edes mieti mitä syö kun niitä makkaroita sieltä kaupasta kotiisa kantaa.

on helppoa jättää liha pois, ei siinä oikeasti luovu paljoa mistään. ja saapahan itelleen paremman mielen ku tietää että yksikään lehmä ei kärsi sen takia että mun ruokani maistuis vähän erillaiselle.

x2 :
2006-05-17 15:57:06

J-la on kyllä nyt niin pihalla asioista että huhhuijaa.
a) Miks maapallolla on eläimiä? Siksi koska ne on kehittyny tänne samalla tavalla kun ihminen.
Niitä ei oo "luotu" ruuaksi.

b) Luonto hoitaa kyllä eläinkannat, eläimet syö toisiaan vaistojansa seuraten, luonnostaan. Ihmisille taas on kehittynyt moraali joka erottaa oikean vääräst.

c) Tehomaatalous eläimille syötetään ihan vitusti safkaa jotta niistä saatais mahdollisimman paljon lihaa. Tää sama safka ois käytettävissä myös ihmisille. Eli tehomaatalous kulkee käsikädessä nälänhädän kanssa. Tän lisäksi eläimille syötetään myös kaikenmaailman moskaa mikä ei sinällään olis käytettävää ruuaksi. Esim. teollisuusjätettä / teurasjätettä.

d) Asiat kuuluu myös muille, sillä eläimet ei niihin ite voi vaikuttaa. Ja tuo jo mainittu nälänhätä.

e) Ihminen pärjää lapsi-iästä asti pelkällä kasvisruoka valiolla. Kaikki tarvittavat ravintoaineet saa kasviksista, B12 joka vaikuttaa hermostoon on kuitenkin vaikeiten saatava, sitä voi kuitenkin olla lisätty joihinkin ruokiin tai sitä voi saada pillereistä, kuten multitabs.

f) "Delfiinit ja apinat syövät lihaa" Ihminen syö ainoastaan jalostettua lihaa, kuinka moni syö sitä raakana? Alkukantainen ihminen söi kasviksia sekä saattoi käyttää raatoja ruuakseen. Nykyään kaikki maustetaan ja paistetaan, luonnolista kuin mikä.

g) Jos alat elämään pelkällä lihalla niin taitaa tulla pieniä puutostiloja :--D

2006-05-17 16:14:57

eli jos syö kaviksia nii ei oo puutteessa?

Pepe :
2006-05-17 16:16:41

x2: Sori, pakko korjata tätä:

"Ihmisille taas on kehittynyt moraali joka erottaa oikean vääräst."

Ihmiset ovat kehittäneet moraalin säätelemään mikä on ihmisyhteisössä hyväksyttävää ja mitä ei.

Niponipo.:D Muuten perustelut ihan kehissä!

x2 :
2006-05-17 16:57:47

Pepe joo totta. Mutta yleensä moraalia perusteellaa lyhyesti oikean/väärän erotuksella :-) Eri ihmisyhteisöissä tietty eri asiat oikeita tai vääriä =D

2006-05-17 16:59:01

ei vittu, en oo vissiin ainut spede täällä.. tunsin itteni jopa viisaaks lukiessani jengin postauksia

2006-05-17 18:22:42

Miks lihan syöminen ois moraalisesti väärin, kun sitä moraalilla perustellaan?

Miksi aina vastataan, että meeppä jyystämään raakaa lihaa kulmahampaillas seepran ruhosta, kun aletaan puhua siitä kuinka eläimet syö eläimiä ja muuta shittiä.

Kaksi pääpointtia lihan poisjättämiselle on luonnonvarojen haaskaaminen ja luonnon saastuttaminen (esim. just sademetsät ja teholannoitusshitti) sekä eläinten kokema kärsimys, joka on mielestäni kuitenkin henkilöstä riippuvaista, onko sillä merkitystä.

Jotkut tietysti puhuvat terveellisyydestä ja ettei pidä lihasta, mutta jätetään ne pois. Liha on kuitenkin todella hyvä ravinnonlähde. (en sano, ettei se olisi korvattavissa, mutta kukaan ei myöskään voi kieltää, etteikö liha olisi tärkeä osa normaalia ruokavaliota ja ilman sitä joutuu enemmän tai vähemmän säätämään ;) )

Mielestäni ihmisillä on oikeus olla välittämättä paskan vertaa eläinten kärsimyksistä, sillä luonnossa kyse on vain elämän jatkamisesta, eikä siinä paljon muiden lajien kärsimykset kiinosta. Ihmisillä on kuitenkin useimmiten moraalikäsitys, joka pitää pahana ylenmääräistä eläinten kärsimystä ja se on ihan kiva juttu, mutta onko sillä ihmisen kannalta edes mitään väliä elikö pöydässä oleva sika liikuntakyvyttömänä vai onnellisena ruohoa niityllä popsien. Paha mieli siinä jokatapauksessa tulee, kun katsoo viedeoita jenkkilän teurastamoista ja sikaloista/kanaloista.

Luonnonvara-arg
umentti on ehkä paras argumentti lihansyöntiä vastaan, ja siitä on ihan turha kiistellä. Lihaa syöviä ihmisiä on maailmassa aivan liikaa jo nyt ja ihmisten määrä maapallolla kasvaa koko ajan. Lihaa tarvitaan yhä enemmän sille pienelle osalle maailmasta, jolla siihen on varaa. Lisää rehuviljaa tuotetaan, kun olisi miljardeja ihmisvatsoja ruokittavana. Todettakoon, että 10% lehmän syömän viljan energiasta menee kudoksiin ja maitoon... Loput 90% Liikkumiseen, lämmönsäätelyyn ja muihin perustoimintoihin. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, se 90% menee täysin hukkaan. Siitä hyötyy aihoastaan bigmacciä kiskova kaulurileuka, jonka lihasta saama energiamäärä voisi olla kymmenkertaistettuna viljan muodossa.

Ihmiset syövät lihaa liikaa, mutta ihmisiä on myös aivan liikaa. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Maapallon kantokyky on jo varmasti ylittynyt ja ihminen myös laskee sitä jatkuvasti. Myyrävuotta vastaa ihmisvuosisata. Ruma käsi korjaa pois liian populan tulevaisuudessa. Nykyisellä viljantuotannolla pystyttäisiin luullakseni elättämään tämänhetken ihmispopulaa inhimillisesti, mutta väestönkasvu kiihtyisi tietenkin ja raja tulisi vastaan, kuten aina tulee. Lisää sademetsää peltoalaksi ja kohta ei ole koko metsää jippiaijee!!!1 OnneX mun ei tartte välittää tommosista, kun kuolen ennenkun Suomessa on paskaset olot. Yhteisvastuujeejee

2006-05-17 18:29:35

Toki, jos afrikassa, aasiassa ja etelä-ameriiikoissa koulutettais naisia, niin väestönkasvua saatais hillittyä. Alkaa vaan olla myöhäistä myöhäistä. joten ehkä uusi yritys sitten, kun pandemia, tai muu pienentää väkimäärää.

Ihmiselle on tullut kummallinen tarve yrittää hallita luontoa. Sen on tapahduttava hallitsemalla ensin itsemme. Kärsimystä ja kuolemaa syntyy aina, kun populaatiota pidetään kantokyvyn lähellä. Me emme voi lisääntyä, kuin kanit vain koska meillä on riittävästi ruokaa, ei vihollisia eikä liiemmin tauteja. Olemmehan sentään ihmisiä.

Pieni offtopik, mutta ei se mitään.

2006-05-17 18:34:43

Se vielä, että mäkkärien vieminen aasiaan on ERITTÄIN turmiollista. Pahinta mitä maapallolle voi tehdä on yhdenmukaistaa ruokatottumukset, jolloin naudanlihan tuotanto vain kiihtyy ja kiihtyy ja kohta ollaan kaikki kusessa.

2006-05-17 18:37:17

On se naudan sisävilee grillissä vaan niin saatanan hyvää. Ketsuppia, soijjaa ja öljyä,+mausteita. vatkaa seokseksi ja voitele piffien päälle niiden ollessa grillissä. sama homma kääntämisen jälkeen.

J-la :
2006-05-18 12:36:05

Eikö kukaan oo kuullu koskaa myyrävuosista? Sitähän pelätää et koht tulee ihmisillekkin se. Se on noin joka 5 vuosi, eka on vähän myyriä, ja kanta nousee potenssii 2 joka vuos. kunnes 5 vuoden jälkeen niitä on niin paljon ettei kellään ole tilaa ja niistä todellakin tulee ihan hulluja. Emot tappaa omat poikaset ja kaikki tappaa vaa toisiaa ja koko populaatio romahtaa. Sit taas niit on vähä ja seuraavan vuon tuplasti enemmän ja näin jatkuu. Sen takia hirviä metsästetään että kanta pysyy kunnossa. Sama juttu susilla, montako kertaa ootte nähny et suden lihat syötäisii? Silti jokainen tietää että niitä kaadetaan noin (muistaakseni)100 joka vuosi

x2 :
2006-05-18 13:14:42

Samalla myös saalistaja eläimille on enemmä ravintoa tarjolla?
Sana kanta näkee eläimet tiettynä joukkona jonka verran niitä tulee olla, jokainen eläin on kuitenkin yksilö.

2006-05-18 14:14:01

yep ja yksilö on maailmankaikkeudessa yhtä tyhjän kanssa.

x2 :
2006-05-18 15:55:07

Mutta yksilöllä on maailmassa vaan yksi mahdollisuus elää..

2006-05-18 16:06:07

Yksilön oikeuksien paapominen on lähinnä elämän kannalta edullista.

x2 :
2006-05-18 16:09:10

Ja elämä on arvokasta<3

2006-05-18 16:13:54

khyllä.

2006-05-18 19:57:06

ohan toi väärin ja plaa plaa... mut syömmä kuiteski lihaa.

2006-05-19 11:50:48

minulle...

2006-05-24 11:00:18

Kai ne kohta kehittää jonkun aidsia ärhäkämmän viruksen who:ssa ,että saadaan väkiluku-kontrolli halutulle tasolle.

Oha se lihansyönti ja eritoten nuo tuotantomenetelmät ihan arsesta. Lihalla on niin voimakas yliote tässä pelissä, että mäkissäkin kun kala aterian otat voit varata odotteluun sen 15minuuttia kun big macin saat samantien. Onko kukaan muuten huomannut missä välissä filet o fisheistä hävis salaatti? Senhän saa nykyään mukaan lisämaksusta. Voi saisa sanon mie

x2 :
2006-05-24 13:25:47

Varmaan siinä vaiheessa kun mäkki alko tuottaa miinusta. Ylipäätään ei oo yhtäkään syytä käydä mäkissä...

2006-05-24 22:11:14

hevosenlihametu on anaalista.

2006-05-29 11:04:34

helvetti...eläimet on tehty syötäväksi!

x2 :
2006-05-29 13:25:13

Anteeksi että rikon illuusiosi, mutta niitä ei ole tehty syötäväksi.

2006-05-29 13:28:06

toi oli aikalailla läppä. = )

2006-05-29 13:29:30

en meinaan ihan ensimmäisenä menisi mm. mitään rottia, hiiriä, myyriä tai muita vastaavia napostelemaan. Myöskään mm. koiraa tai kissa ei huvita maistella.

x2 :
2006-05-29 14:07:29

En minäkään, enkä myöskään mitään muuta. Tosin jos söisit jonkun mainitsemistasi elukoista, niin ne olisi ainakin elänyt normaalimman elämän kun tehomaatalous eläimet...

2006-05-29 14:18:16

Ostan usein niin paljon lihaa kerralla, että puolet menee yleensä roskiin suoraan jääkaapista.

(:

(:

x2 :
2006-05-29 15:03:42

Harvinaisen huono provo faustilta

2006-05-29 15:53:27

Eikä ollut edes eka kerta ;) :) :o :0

2006-05-29 16:46:25

Provo, mutta totta.

2006-05-30 18:45:02

hevoselle?

Jerk :
2006-05-30 20:04:15

käyn hesessä limulla ja mäkissä vessassa

2006-06-08 00:18:23

susu : RE: kelle ei metukka maita?
2006-05-12 20:39:24

Kuinka nii ''rehut'' ei oo meidän ruokaa?

-No kuinkas monta pajun kuori annosta oot syöny tällä viikolla? ;D:D:D:;D:DD;:D:DDDASDASD

shit :
2006-06-09 10:39:57

ihminen on eläin ja eläimet syö toisiaan.luonto on julma,mutta mitä vittua sitten?ilman lihasta saatavia proteiineja ihmiset olis todennäkösesti edelleen apinan tasolla.siitähän ihmisen kehitys apinasta lähti kun alettiin syömään enemmän lihaa.eli lihan syöntiä en aio lopettaa koska se on luonnotonta,epäterveellistä ja kunnon pihvi on vaan niin vitun hyvää.

x2 :
2006-06-09 12:58:42

Erittäin luonnollista. Ensin eläimet lihotetaan tehomaatiloilla, ilman mahdollisuutta luonnolliseen elämään. Sen jälkeen ne jalostetaan, pakataan, ostetaan kaupasta, paistetaan ja maustetaan. Aijuu, ihan luonnollistahan tuo on.

Kasvisruokavalio on myös terveellisempi. Ei juuri lainkaan kolesterolia, eläinproteiineja tai tyydyttynyttä rasvaa.

2006-06-09 20:41:42

Syön lihaa mutta lihansyönnin määrä on kokoajan laskussa... Oon alkanu käyttää soijaa lihansijasta...
Perseestä koko lihansyönti..

2006-06-09 22:07:51

syön lihaa koska en pidä vegeruuista.

2006-06-13 11:11:37

Saatana! tää on ihan turha väittely.
Syökää ruokaa ni hyvä tulee, pysytte hengissä jne.

2006-06-13 16:37:15

liha itsessään ei maistu miltään, ainut mikä merkkaa on lihan rakenne ja se kuinka se on maustettu...

shit :
2006-06-15 12:41:48

mistä lähtien eläinproteiinit on ollu epäterveellisiä?ja kasvisruokavaliossa ei pahemmin tuu esim. omega-3 rasvahappoja jotka on nannaa aivoille.ehkä tuo lihan valmistustapa on vähän perseestä, mutta ei se tee lihansyönnistä luonnotonta.

2006-06-15 16:17:51

MetukkA veti Tallinnassa ihan helvetin kovan keikan !!

2006-06-15 21:22:48

Kyllä esim monet siemenet sisältää omega kolmosia.... Kalasta nuo omegat kuitenki parhaiten saa...
Eläin proteiinit on ihan hyviä mutta jo pienestä määrästä soijaa saa välttämättömät aminohapot...
Itse oon vähentäny paljon lihan syöntiä mutta kokonaan en oo lopettamssa, koska lähipiirissä on paljon metsästäjiä joilta saa lihaa..
Kaupasta kuitenki harvemmin ostan lihaa..

Itse pyrin syömään monipuolisesti mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa....

2006-06-26 11:51:43

.

2006-06-27 19:59:26

metukka on voileivän paras ystävä <3

2006-06-27 23:30:37

eihän sitä lihaa osteta, se metsästetään

x2 :
2007-05-24 15:03:38

Ite vaihoin lakto-ovo-vegestä vegaaniks tossa reilu puol vuotta sitten. Kävin ottamassa pari viikkoa sitten veriarvot ja kaikki on kondiksessa. Hyvin potkii etiäpäin.

spud :
2007-05-24 19:54:21

x2 voitko tarkentaa
mitä et syöny ennen, mitä et syö nyt?
ja miks??

x2 :
2007-05-24 20:07:30

Ennen en syöny punasta lihaa, kalaa enkä kanaa. Nyt en syö/käytä mitään mikä on ollut eläintä tai tulee eläimestä.
Ihan eettisistä syistä. Lihan/maidon/nahan tuotanto on kuitenki kaikki samaa bisnestä.

2007-05-24 20:52:06

muuten muistaako kukaan et raamatus sanottiin jotai että ylistä jumalaa, ole muille tasavertainen ja käytä luontoa hyväksi.
en oo uskovainen enkä muista miten toi meni tarkalleen.... muistan vaan semmosen piirroksen asiaan liittyen.

2007-05-24 21:02:07

lopetin lihansyönnin noin v. 1994, eettisistä syistä silloin - eipä noita juttuja ole tullut enää vuosikausiin pohdittua. 90-luvun lopussa oli hetki, jolloin kokeilin, haluaisinko syödä lihaa. muutamien kokeilukertojen jälkeen tajusin, ettei se homma oo mua varten. vegaani en ole, mutta hyvin vähän tulee syötyä kananmunia, maitotuotteita siten hiukan enempi.

voisin alkaa syömään lihaa jos metsässä juosten saisin jonkun eläimen kiinni ja olis pokkaa nylkeä ja valmistaa se ruoaksi. sitä ennen pitäydyn kasvisruoassa. nahkakenkiä mulla kyllä on, ristiriitaista ehkä mutta kaikkeen ei voi taipua.

metsästyksen hyväksyn täysin, turkistarhaus on perseestä niinkuin myös tehomaatalous.

2007-05-24 21:21:51

janne77, eikö ala tekee jo mieli hyvää kebabbia, mmm.

2007-05-25 00:37:41

Tota.. Sellanen buddhalainen suuntaus on, ettei voi syödä ees kasviksia, ku viljely ja mullan kääntäminen tappaa maassa asuvia ötököitä ja tuhoaa niitten elinympäristön. Sit ne munkit vaan muina miehinä kuolee nälkään.

Ja noi soijajututkin kasvatetaan aika kaukana, ni ne pitää tuoda luontoa tuhoavilla laivoilla tiedostaville yksilöille. Ja kauheesti menee energiaa, ku pitää talvellakin viljellä vihanneksia Suomessa.

Oon mäkin vähän yrittäny lihattomasti ruokailla. Ja muutenki mä syön vain spaghettia ketsupilla.
Ja kun syön lihaa, ei ole mitään väliä mitä osia siellä on seassa. Kaikki vitun suolet ja rustot menee hyvällä ruokahalulla. Voisin myös syödä koiria, kissoja, rottia ja syntymättömiä ihmislapsia kohduissaan. Kannatan myös eutanasiaa. :)

Älkää syökö liikaa, niin riittää muillekin..

2007-05-25 16:36:11

^^ käynee jo mun postauksesta ilmi, että kokeillu oon kyllä mutta maita ei. paska säkä.

2007-05-25 17:28:32

soijaproteiinit alentaa testosteroni tasoja.

Noei läppä toi on varmaan vaan joku myytti :D
muokattu 25.5.2007 17:32

2007-06-04 20:12:44

Ei hitto tässäki topicissa jotkut jaksaa jauhaa vitun lapsellista paskaa...

Mut joo mä oon vegaani.
Eikä tee mieli hyvää kebabia, mmm.

2007-06-04 22:43:00

Kyllä mua vituttaa enemmän ja enemmän nää vegetaristit. Ja sit pitää vielä viistella että vegaani ja vegetaristi on eri asioita. Joo, kyllä liha maistuu. Syötäväksi se on luotu. Eipä mulla mitää tärkeetä sanottavaa ollu mutta kattokaa Penn & Telleriä jumalauta :D Se on totuus :D Niin ja meetwursti on kyllä parhaita lihoja mitä on.

2007-06-04 23:54:05

Syön itse lihaa, mutta mun mielestä on ihan hyväasia, jos jättää sen lihan syömättä. Mulla se on lähinnä se, että pidän lihasta ja toistaiseksi läheisetkin syö sitä, eikä ole jaksanut alkaa opiskella pelkälle kasvisruokavaliolle. Voisin ehkä ruvetakin kasvislinjalle, jos wokkikanan, nakkikastikkeen ja poronkäristyksen tilalle joku esittää yhtähyvää vaihtoehtoa. Vielä ei ole niitä vastaan tullu. Erilaiset salaatit liharuuan lisukkeena on kyllä taivaallisia.

Se jos syö vaan moraalisyistä esim. kalaa on aika vanhanaikainen käsitys, nimittäin maailman kalasaaliit ovat hupenemassa kiihtyvään tahtiin. Itseasiassa juuri villiä kalaa pitäisi välttää, jollei nyt purkkisärkeä syö. Sitä särkeä vielä riittää. Toisaalta jos syötte kassissa viljeltyä kalaa, edistätte ympäristön rehevöitymistä.

2007-06-05 00:17:31

Itehän kunnioitan paljon vegaanien arvoja, mutta taijan olla vaan tän oravanpyörän uhri ja oppinu liian hyvälle - tai huonolle, miten sen tahtoo sanoa. No kumminkin käytän skeitatessa jonkun verran mokkanahkaisia kenkiä ja syön tehotuotettuja eläimiä, koska oon vaan nii tottunut siihen ja seki vielä että oon helvetin kulinaristi ja pidän lihasta.

Eikai se ois ku ottais itteä niskasta kiinni ja lopettas vaan lihan syönnin ja paskan jauhamisen. Yksi asia, joka täsä mättää on sekin, että nuita vegaaneille suunnattuja erikoisruokia, kuten soijanakit, soijarouhe ja tofu ei löydy aivan jokaisesta elintarvikekaupasta. Se on kyllä totta, että vituttaa se että ihmiset elää nihilistisesti pää perseessä eikä pyri vaikuttamaan mihinkään mikä veis tätä maailmaa eettisesti parempaan suuntaan. Seki on varmasti jokaisesta kiinni, mitä se on. Itse tuen amnestyä viidellä eurolla kuukaudessa.. se ei ehkä ole paljon mutta ainakin jotain.
muokattu 5.6.2007 00:18

2007-06-05 18:56:16

vois mennä paistaa jauhelihaa 20g proteiinia/100g

x2 :
2007-06-06 15:18:35

Mielummin soijaa.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2230&fuclass=all&specdi
et=none&items=10&from=top&porti
on=100g&lang=fi

kone :
2007-06-06 20:28:42

kunnon pihvit grillille ja perkele että o hienoa. ihan sama miten ne on valmistettu. ja salaattia otan myös jos sitä on tarjolla, muuten en yleensä jaksa ite kyhäillä.

ja perkeleen maailmanparantajat, muistakaa myös lopettaa runkkaaminen, ja naiminen sitte teidän kohalla tapahtuu vaan lapsenteko mielessä.

2007-06-06 21:55:53

Meikä ei ole kyllä yhteenkään hyvänmakuiseen soijapohjaiseen ruokaan törmännyt. Hyvä ystäväni on syönyt ainakin kymmenen vuotta kasvisruokaa ja just noita tofu/soija juttuja, uskomattoman pahanmakuisia ne on. Lukuunottamatta perunasalaattia, joka on sen tekemänä ihan sikahyvää:) Sen sijaan, mitä herkkua jauhelihasta, nakeista ja vaikka kunnon pihvistä saa -aiai. Odotankin grillipäivää, jolloin syödään lampaan kareeta ja juodaan olutta. vie kielen selkään asti.

Myönnetään, että itsekäs herkuttelija olen... Valmiina vaihtoon, jos löytyy jotain yhtä hyvää kasvisruokaa.

2007-06-06 23:25:20

Tofu ei maistu miltään ja tuntuu suussa kumilta. Jos sen maustaa hyvin ym., niin siitä saa varmaan ihan hyvää, mutta ei se mtn VASIKANVILEETÄ ole. Jauhelihastakin saa perkeleen hyvää pelkästään paistamalla rasvassa ja maustamalla suolalla ja pippurilla, mutta soijasta pitää tekemällä tehdä jtn mikä maistuu hyvältä.

Luulen kylläkin, että vika on suomalaisten resepteissä (ja kenties jopa tofussa). Jossain japanissa sais varmaan paljon parempaa.

x2 :
2007-06-07 00:15:29

En tiedä mitä tofua sä oot syöny mutta ainakin meikän syömät tofut on hyviä eikä maistu kumilta.
Kuha ottaa vähän selvää nuista kasvisruuista ja alkaa kokkailemaan ite niin kyllä löytyy herkullisia reseptejä, ai että!

2007-06-07 16:31:51

niinno makuasioista on varmaan turha kiistellä, mutta toisaalta en oo kyllä, kuin jtn kymmentä tofusörsseliä maistanut. Luultavasti vika on kokeissa.

Tofuhan pelkiltään on aikalailla makaronin - ei minkään makuista kumimaista pötkylää. Tulee vähän mieleen leipäjuusto rakenteesta.

2007-06-07 16:49:57

Jos jollain on joku oikein herkku kasvisruokaresepti olemassa, niin pistäkää kehiin. Valmistan itselleni... Olen kyllä hyvä laittaan ruokaa, että onnistuu. Laittakaa tarkat mausteet mukaan.

Makuasioista on turha kiistellä, se on totta, mutta monipuolisuus on omasta mielestä ruuissa tärkeää. Ja tuli vaan mieleen, että mikähän on se kasvisruokalajitelma, jota jaksaa pyörittää vuodesta toiseen. Kyllä esimerkiksi raejuusto on hyvää aluksi, mutta syöpä sitä päivittäin vuodesta toiseen tai tonnikalaa, oli se sitten maustettuna millä tahansa maulla, niin ei jaksa kovin pitkään... no ehkä joku toinen jaksaa.

2007-06-07 17:01:17

niin ja mikähän on se liharuokalajitelma, mitä jaksaa vuodesta toiseen pyörittää...?

2007-06-07 17:16:29

"monipuolisuus on omasta mielestä ruuissa tärkeää."

Niinno mikäettei tottakai, ei mulla tänäänkään ollut lounaalla lihaa. (eläinkunnan tuotteita kylläkin) mutta mitä vaihtoehtoja kasvissyöjällä oikeasti on pääruuaksi. ei nyt puhuta mistään neitien annoksista, vaan semmosista 3000kcal raksadieteeteistä. Tofu ja soijarouhe, sekä sienet? proteiinia saa toisaalta hyvin kaikenmaailman papukasveista, joten niiden kanssa menee hyvin vähän kevyempääkin purtavaa, mutta silti - vaihtoehdot vähenee aika dramaattisesti, kun ottaa pois lihat ja muut eläinkunnan tuotteet. Tuskin on edes sen ekologisempaa, koska semmoisia spesiaalimpia ruoka-aineita joudutaan rahtaamaan aasiasta.

"niin ja mikähän on se liharuokalajitelma, mitä jaksaa vuodesta toiseen pyörittää...?"

Naudanfilee grillissä mediumina? Vielä en oo kyllästynyt suolalla ja pippurilla maustettuihin pihveihin, vaikka sitä on mätetty melkoisesti.
muokattu 7.6.2007 17:22

2007-06-07 17:27:54

Sinällään kyllä kiinnostaisi painottaa omaa syömistä enemmän kasvispitoiseksi. Esim. pavut, linssit, kesäkurpitsa, tomaatti ym. wokattavat ja grillattavat kasvikset on kyllä tosi hyviä. Millä sitten korvaan sen suikalelihan onkin toinen juttu...

x2 :
2007-06-07 19:16:13

Outolintu, ne kasvikset menee joko tehotuotanto eläimille tai ihmisille. Kasvisten kierrättäminen eläinten kautta on pelkkää tuhlausta.

http://www.voima.fi/content/view/full/1020
tsekkaappa tuosta, että saako tarpeeksi kaloreita.

x2 :
2007-06-07 19:18:56

Soijatofukastike:
Soijarouhett
a (vaalea), desi-kaksi
Marinoitua tofua 2/3 pakettia
Sipuli
Valkosipulin
kynsi
Soijakermaa 0,5prk (1desi) / soijamaitoa
Paseerattua tomaattia 1prk (500grammaa)
Inkivääriä
Maus
tepippuria
Valkosipulijauhetta

Valmistus:
Laita soijarouhe ja vesi kulhoon turpoamaan. Tällä välin pilko sipuli, valkosipulin kynsi
sekä tofu (kuutioiksi) ja ruskista ne pannulla. Tämän jälkeen kaada mukaan myös soijarouhe,
anna porista muutamia minuutteja. Ruskistuksen jälkeen kaada joukkoon sekä tomaattisose että
soijakerma. Anna jälleen porista muutama minuutti ja kaiva samalla mausteet kaapista. Lisää
hyppysellinen maustepippuria sekä inkivääriä ja hieman enemmän valkosipulijauhetta.
Voilà ruokasi on valmista nautittavaksi.

Kastikkeen kaveriksi sopii hyvin makarooni tai spagetti.

x2 :
2007-06-07 19:19:37

Tossa aika nopea tekoinen spagettikastikete repesööni.

2007-06-07 20:06:42

Ok, kiitos x2. Kuulostaa reseptin luettua ihan hyvältä, joten viikonloppuna pitää tehrä.

Jos muuten tiedätte jonkun nettisaitin, jossa on kasvisruokareseptejä ja turinaa aiheesta, niin linkkiä saa laittaa.

x2 :
2007-06-07 20:42:35

www.vegaaniliitto.fi, www.oikeuttaelaimille.net, www.animalia.fi

muokattu 7.6.2007 21:25 tekstinmuokkaus
muokattu 7.6.2007 21:26

2007-06-08 15:28:28

moon fennovegaani.

2007-06-08 15:35:49

älkää tapelko

2007-06-23 23:21:39

toi video oli aika inhottava mutta kyllä lihaa pitää syödä

2007-07-04 11:59:22

Joo kasvis-safkaa oon muutaman vuoden jo vedellyt ja tavoitteena mulla on siirtyä kokonaan vegaaniseen ruokavalioon ja elämäntapaan. Katon myös vitun tarkkaan onko joku juttu, mita oon ostamassa, testattu eläinkokeilla.
Suurimmat syyt siihen on eläinten törkeä riisto ja ekologiset syyt.

Joskus rotusorto oli yleisesti hyväksyttyä esim. mustien orjuuttamisena. Myöhemmin on tajuttu, että ei ole hyväksyttävää pitää toista parempana ihonvärin perusteella. Suurin ja sairain riisto mitä kuitenkaan on koskaan tapahtunut, on eläimiin kohdistuva spesismi (=lajisorto). Ja kun sanon "eläin" tarkoitan muita eläimiä, kun ihmistä.
Samoin perustein kun ihmiset sortivat toinentoistaan (ja tekevät sitä edelleen), ihmiset sortavat muita eläimiä jatkuvasti. Ei se oo sen hyväksyttävämpää jos toinen on tummaihoinen, tai jos toisella on neljä jalkaa.
Ihmisten korkea älykkyystaso on aika yleinen syy hyväksyä spesismi. Kuitenkin esim. vakavasti vammautunut ihminen voi henkisesti ja älyllisesti olla paljon 'alemmalla tasolla' kuin joku täysissä voimissa oleva toinen eläin. Miksi epätoivottuihin vastasyntyneisiin lapsiin kohdisteta joitain sairaita eläinkokeita, jotka muka auttavat ihmistä vaikkapa lääketieteellisesti? Siksi koska on yleisesti hyväksyttyä, että ihminen on kaiken yläpuolella. Ennenkaikkea paremmuuden mittaaminen älyn määrässä ei ole sen hyväksyttävämpää kuin ihonvärissä.
Jotkut sanovat, että eläimillä ei ole intressejä, kuten ihmisillä. Kuitenkin jos joku olento omaa kyvyn nauttia ja kärsiä, sillä on pakko olla jonkinlaisia intressejä. Orjuutettujen eläinten suurimmat intressit luultavasti olisi lopettaa niiden oma kärsiminen. Pointti on, että miksi pitää vahingoittaa toista olentoa tietentahtoen, vaikka sen asian voisi tehdä vahingoittamatta ketään.

Lihateollisuus on se kaikkein suurin. Tuotetaan mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon eläinten paloja meidän lautasillemme. Tosin ne on kaupassa jo epäluonnollisen symmetrisiä punaisia klönttejä, jotka ei enää edes muistuta millään tavalla mitään olentoa.
Yhdellä tehotuotetulla lihakasvattamolla saattaa olla tuhansia nautoja/sikoja, tai kymmeniä tuhansia kanoja. Kokonaisen kasvattamon eläinkannasta saattaa huolehtia vain muutama ihminen. Tässä ei yksilöllistä huomiota tai huolenpitoa jaeta. Karjan hoitaminen tarkoittaa nappien painelua ja koneiden ohjailua, jotka automaattisesti hoitavat ravinnon jakelun.
Tämän lisäksi eläimet on ahdettu niin tiiviiseen tilaan, kuin mahdollista. Parhaimmissa tapauksissa yksittäinen eläin ei mahdu kääntymään koko elämänsä aikana, jolloin ainoa virike on proteiini-rehun syöminen ja pään heiluttelu. Ja siis näitä asioita enempää eläin ei voi koko elämänsä aikana tehdä.
Lihateollisuuden yksittäisistä tapauksista, jotka yhdessä luovat kokonaisuuden, voisi luetella vitun pitkään, mutta en jaksa.

Ehkäpä sairain spesismin muoto on eläinkokeet. Suurin osa eläinkokeista muistuttaa pelottavan elävästi natsisaksan juutalaisiin kohdistuvista vitun sairaista kidutuksenomaisista kokeista. Suurin osa eläinkokeista ei edes hyödytä ihmistä paskan vertaa. Enemmistö kokeista tehdään vain uteliaisuuden ja itse kokeilun vuoksi.
Varmasti kaikki hyväksyisi yksittäisen eläinkokeen, 'jos kokeella voitaisiin pelastaa joku läheinen ihminen kuolemalta.' Ylläri. Kukapa ei haluaisi jonkun muun kuolevan, kun vaikka äidin tai veljen ym. Kuitenkin jos eläinkokeet karsittaisiin esim. ainoastaan lääketieteellisiin vaarallisimpia ja vaikeimpia sairauksia tutkiviin kokeisiin. Eläinkokeet vähenisivät murto-osaan nykyisestään.
Ylipäätään on vitun ristiriitaista ajatella koko eläinkoepaskaa toimivaksi. Jos muut eläimet ovat erilaisia, kuin ihminen, niin mitä helvetin järkeä on tehdä ihmistä auttavia eläinkokeita. Jos taas ihminen ja muut eläimet ovat samanlaisia, niin miten sen voisi hyväksyä.
Eläinten väliset fyysiset erot ovat kuitenkin vähemmän tai enemmän suuret, vaikka esim nisäkkäiden elintoiminnot ovatkin melko samanlaiset. Sen takia eläinkokeilla ei edes voi saada 'varmaa' faktaa. Vaikka tietokoneilla ja erilaisilla soluviljelmillä on todistetusti huomattavasti parempia ja varmempia tuloksia, on kaikessa tutkimisessa vain yleisesti fakkiuduttu eläinkokeisiin.
Kaiken lisäksi on vain vitusti kaikenmaailman turhia pillereitä ym. lääkkeitä joita syynätään joka tuutista meille. Eli siis lääketeollisuuden tarkoitus muutenkin on saada mahdollisimman hyvät massit keksimällä jotain uusia nuhasuihkeita, jotka on vähän erilaisia kun ne edelliset. Tämä on se syy, miksi eläinkokeita jatketaan.

En jaksa avautua enempää, mutta ei vittu metukka oikeen maita...

spud :
2007-07-04 13:09:22

"Ei se oo sen hyväksyttävämpää jos toinen on tummaihoinen, tai jos toisella on neljä jalkaa."

Huh huh, tuo ja pari muuta kommenttia nosti meikän niskakarvat pystyyn. Ite vedän kotimaista lihaa hyvällä omatunnolla. Kukin saa mun mielestä mennä omalla tavallaan omaa polkuaan myöten, mutta tommosesta kiihkoilupropagandan syöttämisestä en tykkää yhtään.

2007-07-04 21:40:22

no sorry vaan. Mun mielestä jokaisella on velvollisuus silti tietää safkansa alkuperä. (joka mielellään vaietetaan)
thats my opinion

2007-07-04 21:54:18

Jees. Ja voisin samantien sanoa, että siihen kotimaiseen lihaan, jota mainostetaan niin ekologisena, ängetään kasoittain jostain Etelä-Amerikasta rahdattua soijapapumömmöä. Eli jotta päästään siihen lopputulokseen, joka on se 'läheltä tuotu kotimainen liha', pitää käyttää hullusti luonnonvaroja niiden eläinten ruokkimiseen ja sen ruoan raahaukseen.
En muista missä, mutta jossain oli laskettu, että nautaan ängetään about kymmenen kertaa enemmän ruokaa, kun mitä se antaa +se kuluttaa vitusti vettä.
Ni tää vois olla silleen lyhyesti se ekologinen kanta.

x2 :
2007-07-04 23:53:43

"Kukin saa mun mielestä mennä omalla tavallaan omaa polkuaan myöten"

Mun mielestä se ei oo pelkästään ihmisen asia, silloin kun se koskettaa myös eläimiä.

2007-07-05 04:50:37

HUH HUH! Eläinkokeita ei todellakaan tehdä sen takia, että päästäisiin rääkkäämäään eläimiä. Eläinkokeiden avulla ihmiset ovat oppineet aivan saatanasti kaikkea. Elinsiirrot, penisiliini, kipulääkkeet, insuliini ja todella paljon muuta. Löydätte varmasti halutessanne internetistä lisää lääketieteen saavutuksia, joihin ei oltaisi kyetty ilman eläinkokeita. Tietokoneet tai soluviljelmät eivät taas ole todellakaan valmiita syrjäyttämään eläinkokeita. On varmasti totta, että useimmissa tehdyissä eläinkokeissa ei löydetä lääkettä aidsiin, mutta ei sitä ainakaan löydä jos ei niitä kokeita tee.

Kosmetiikan takia tehtäviä eläinkokeita pidän kyllä vähintäänkin kyseenalaisina.

muokattu 5.7.2007 05:23 selvensin

2007-07-05 05:18:17

Niin ja sitten jo itse asiaan eli kasvisyöntiin... Itse pidän lihasta enkä osaa kuvitella, että lopettaisin sen syömisen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita millään tavalla, ettenkö välittäisi eläinten oikeuksista. Minusta ihmisen on vain luonnollista syödä lihaa. Lihoiksi päätyvillä eläimillä on todellakin liian paskat olot, joille pitäisi tehdä jotain. Suomessa eläimillä on paremmat paikat kuin muaalla, mutta se ei silti tarkoita, että asiat olisivat hyvin. Inhimillisemmissä oloissa kasvattaminen vaan taas hyvin todennäköisesti tarkoittaa tehottomampaa tuotantoa ja lisäkuluja... Vaikea juttu.

Kello on taas laittoman paljon ja pahoittelen, jos olen sanonut jotain tyhmyyksiä.

2007-07-06 12:06:34

No ylläri ei niitä kokeita tehäkkään rääkkäyksen vuoksi. Ainakaan nimellisesti. Suurin osa eläinkokeista vain tehdään niiden kokeiden takia. Halutaan tietää vaan jotain nippeliä. Jos kokeet karsittaisiin vaan niihin insuliineihin, penisilliineihin ym. Niin niitä kokeita ei olisi paljon paskaakaan nykyiseen verrattuna.

2007-07-06 12:44:59

Eläinkokeillekin olisi vaihtoehtoja.
http://www.jvws.org/Default.aspx?tabid=1469

Aijoo ja pannaa viel oma lemppariresepti:

Rainbow Lasangette-paketti
soijasuika
leita
kaurakermaa purkki tai kaks
vettä
kuorrutukseks Cheezlyn edamia (ite laitan myös kastikkeeseen)

1. Kerma ja vesi kiehuvaks, lasangette paketista jauheseos sekaan.
2. Liotetut (miksei myös maustetut ja paistetutkin) suikaleet sekaan, pienellä lämmöllä keittelyä muutama minuutti.
3. Pasta vuokaan, soossi päälle.
4. Sekota hyvin.
5. Kuorruta, uuni vajaa 200 astetta ja sapuska siellä puoli tuntia.

Tarjoillaan sellaisenaan, mieluusti santsataan ku on nii hyvää!

En o ihan satavarma, mut käsittääkseni käy vegaanillekin.
muokattu 6.7.2007 12:55 Reseptien vaihtelua

Vege Tortilla Mässyt ;)
2007-07-06 14:23:46

Ainekset

1 pkt ( 8kpl) tortilla/wrap pohjia, eli niitä maissi/vehnä lättyjä (Riippuu henkilöiden määrästä)
n. 1-1.5 dl soijarouhetta (Riippuu myöskin henkilöiden määrästä)
1/4 paprika (Riippuu edelleen henkilöiden määrästä)
kurkkua, porkkanaa, pinaattia... lisää sekaan mitä kasviksia haluat!
kourallinen lehtisalaattia/jäävuorisalaattia (Kuten edellä mainittu, riippuu henkilöiden määrästä)
mausteita (oman maun mukaan: jalapeno jauhe, paprikajauhe, pippuri sekotus.... mitä tulee mieleen)

Turvota soijarouhe ja paista jauhelihan tapaan. (Mausta mielesi mukaan)
Kuullota (paista pannulla kasvisöljyssä) pieni määrä sipulia, paprikaa (mitä tahansa kasvista)

Sekoita salaatti ainekset ja tuoreet paprikat (mitkä tahansa kasvikset) keskenään

Sekoita paistettu soijarouhe salaattiainesten sekaan. (Tarpeen mukaan lisää kasvispohjaista öljyä)

Ruskista tortilla/wrap lätyt kasvisöljyssä

Lastaa kasvissoijarouhemössö lätyn päälle, kääri tortillan/wrapin tapaan ja nauti.

Bon Appetit!

x2 :
2008-06-07 21:58:44

Nostetaanpas vähän myöhässä, www.tehotuotanto.net

2008-06-07 22:03:58

hahahha veganit ei pääse mäkkärii

2008-06-08 07:54:53

häh ohan mäkkäris ranskiksii ja kasvis harmappareit (tost kasvis hampparist en oo varma)

2008-06-08 10:10:46

syökää itse ammuttua lihaa eli riistaa.esim kyyhkystä sorsaa jänistä metsäkanalintuja ja hirveä...eipähän tarvi teidänkään itkeä ettää miten julmaa on syödä possua joka on elänytelämänsä vain päätyäkseen lautaselle.

2008-06-08 11:43:24

Homot syö pelkkiä rehuja.

x2 :
2008-06-08 12:21:58

En kyllä koe jääväni mistään paitsi vaikken käykkään mäkissä.