|
|
|
Keskustelu Skatefoorumi
|
|
Skede vammojen sairaalahoito.
24-03-2008 11:27
|
|
Olkapäästä pitäis leikata metallit pois (5 vuotta olen odotellut), polvi ollut hajalla 16 vuotta (ei koskaan operoitu, kun ei haitannut aikoinaan ja nyt on naksuu välillä omituisesti, vittu senkin voisivat laittaa kuntoon.) Kyynärpää kuvattiin viikko sitten ja siinä on murtuma ja luu pullottaa hassusti vinossa, ei siitäkään ole vielä soiteltu, mut olis mukavaa kun vois tiskata tai käydä pesemässä pyykit (tosin itse olen hiillostanut sairaalaa melkein joka pvä..) selkä meni ofseissa sen verran huonoon kuntoon ettei meinaa sukkia saada jalkaan ja sängystä noustessa joutuu käyttämään kierähdystaktiikkaa (dg. kesti 2 min, eli 2 piikkiä pakaroihin ja ilmainen taksikyyti himaan) Lääkäri ei jaksanut edes vilkaista selkää. Näin Jyväskylässä.
Loppuviikolla otan yhteyttä yksityiseen lääkäriasemaan, jos ei ihmeitä tapahdu.
Onko muilla vastaavia kokemuksia Suomen terveydenhuollosta?
Ainiin menihän toi hammaskalustokin minin koupingista vinoon, etuhampaat taittu, mutta hammaslääkäreillä on parempaakin tekemistä. Kiskokoon niitä viisaudenhampaita. Ja onhan mulla tosiaan hyvä vakuutuskin, mutta ei auta.
Lisätään listaan toinenkin olkapää, joka ei sinänsä haittaa kun sen voi frendit aina vetää paikoilleen, kun se menee sijoiltaan (n. kerran viikossa)...and the list goes on..
muokattu 11.3.2008 21:46 en anna muokkaussyytä, sori.
|
|
|
RE: Skede vammojen sairaalahoito.
2008-03-11 22:10:17
|
|
Selkäkipu lähtee
ergonomisella satulatuolilla. Kokeile vaikka!
www.satulatuolikeskus
.fi.. toihan kuulostaa hyvältä.
|
|
|
2008-03-12 10:30:17
|
|
Ja onhan mulla tosiaan hyvä vakuutuskin, mutta ei auta.
Öö... Eikö noiden tarkoitus ole juuri, että voi mennä sinne lääkäriasemalle laittamaan itsensä kuntoon tappelematta julkisen sektorin kanssa?
|
|
|
2008-03-12 10:34:35
|
|
hail ISÄM MAA!
|
|
|
2008-03-13 08:50:44
|
|
Mallihan on tosiaan se, että jos on vakuutus tai kuuluu työterveyshuollon piiriin, niin sitten mennään yksityiselle.
Julkinen sektori ei pelaa muun muassa siitä syystä, että siellä on liiteri täynnä ihmisiä joiden pitäisi olla kotona tai sitten yksityisellä.
Eikä se yksityinen sektori mitenkään autuaaksi tekevä ole mitä ammattitaitoon tulee: siellä on ihan sama jengi sivuvirassa kuin terveyskeskuksissa ja sairaaloissa.
Siellä on vain enemmän aikaa ja massia käytettävissä potilaiden hoitoon kuin julkisella. Ja se on ihan varmasti ongelma.
Etenkin siitä syystä, että kansan syvistä riveistä yksityissektorin asiakkaaksi valikoituu muutenkin se paremmin toimeen tuleva osa väestöstä; joka yhtäältä sairastaa vähemmän, mutta pääsee kuitenkin paremmin hoitoon kuin vähävaraiset sosiaaliluokat.
Aika mielenkiintoinen yhtälö.
|
|
|
2008-03-14 14:34:51
|
|
Joop, näin on:
Yksilön kannalta: Kannattaa hoitaa ne vakuutukset kuntoon ENNEN kuin mitään sattuu ettei tarvitse sitten mennä sinne yksityiselle yrittään saada hoitoa!
Yhteiskunnan kannalta: Huolestuttava ilmiö että verorahat maksetaan että sais terveydenhuollon mutta joutuu sitten kuitenkin ottamaan ne vakuutukset että oikeasti olis "turvassa". Aivan kuten Rommi sanoi. kieroutuneesti voi ajatella että kun "paremmin toimeen tuleva osa väestöstä" maksaa verojen lisäksi vielä vakuutukset niin jää yhteiskunnalla resursseja sitten vielä huonompiosaisten hoitoon. hmm...=(
"paremmin toimeen tuleva osa väestöstä; joka yhtäältä sairastaa vähemmän" <--- Tämä kuulostaa loogiselta, mutta onko tämä ihan kauttaaltaan tutkittu fakta Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa rommi?
Varallisuus varmaan korreloi vakuutuksien ottamisen kanssa mutta uskoisin että myös ajattelutapa ja itsestä huolehtiminen vaihtelee aika kauttaaltaan. Skeittaajien tapauksessa vakuutuksista usein vastaa vanhemmat.
|
|
|
2008-03-15 23:09:45
|
|
Kuulosta, että ne vammat on myös sitä luokka, että niitä vältämätä aivan huippu kuntoon ei pystyy laitamaan ei julkinen eikä yksityinen.
Parempaan kuntoon ehkä jonkun verran. olkapään vammat ovat aika kivuliaita ja haittaavat monia arki toimintoja.
muokattu 15.3.2008 23:12
|
|
|
2008-03-16 12:14:22
|
|
Juu tuo on ihan tutkittu juttu. Olen kuullut sen itseäni viisaammilta, muun muassa täältä - http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=1315861
Oon itse duunissa tuolla, joten näitä asioita tulee pyöriteltyä jonkin verran.
En tarkoittanut sairastamisella tässä yhteydessä mitään flunssaa ja muuta, vaan tilastollisesti tulotaso vaikuttaa esmes väestön riskiin sairastua diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin jotka muodostavat leijonanosan yhteiskunnan sairauskuluista.
Eli koulutettu ja töisäkäyvä kaupunkilainen elää tilastojen varjossa terveemmin kuin syrjäseudulla asuva työtön tilastoverrokkinsa.
muokattu 16.3.2008 15:09 Lisätty linkki
|
|
|
2008-03-16 21:09:47
|
|
Ok, piti tsekkaa vaan kun monesti oletetaan asioita. Loogistahan tuo on toki...Mulla on itsellä pikku projekti tekeillä koskien tän topikin aihetta joten kertoilkaas ihmiset kokemuksianne skeittivammojen hoidosta/ hoidon puutteesta!
|
|
|
2008-03-16 22:05:52
|
|
Ilman muuta - ja työ väite on sellainen että mä itse äimistelin kuultuani sen eka kerran ja äimistelen edelleen ja pakkohan sitä on äimistellä niin kauan kuin asia on noin..
|
|
|
2008-03-17 08:52:21
|
|
Itselläni suoritetaan tänään oikeaan polven eturistisiteen uusiminen ja kierukan kunnostus. Vähän ehkä vituttaa, ensimmäinen kesä sitten siitä kun alotti skedeemään ilman skeittausta tulossa.
Kun polvi meni menin heti seuraavana aamuna tk:n ja siellä päivystyksen lääkäri väänteli vähän polvee ja totesi että ei pitäisi olla mitään rikki. No aattelin että muutamassa kuukaudessa kunnossa no näin ei kuitenkaan ollut. Yritin uskotella kuitenkin itselleni niin koska pystyin kävelemään ja jopa juokseenkin ihan normaalisti.
Tammikuussa kuitenkin sain tarpeekseni kun polvi ei tuntunut omalta. Menin yksityiselle puolelle kun vakuutuksessa ei ollut mainintaa ettei korvaisi skedeystä. Vähän reilu 2kk yksityiselle sisään menosta pääsee näköjään sitten jo leikkaukseen.
|
|
|
2008-03-24 11:27:47
|
|
Kannattaa ihan suosiolla mennä yksityiselle. Apua tulee heti ja ei oo mitää "kuukaus lepoo nii kyl se siitä" touhua, vaikka hinta ei olekaan mikään muumitikkari.
|
|
|
 Katso Nolla.net TV
|