Lainataanpa siis wikipediaa, jos ei jaksa lukea suoraan sieltä:
Mäkihyppylinko eli "spedelinko" on Spede Pasasen keksimä mäkihyppääjien harjoitteluväline. Linkoa käytetään mäkihyppääjien heittämiseen tasaiselta maalta hyppyriä muistuttavalla kiihtyvyydellä. Mäkihyppylingon prototyyppi oli rakennettuna Kuopion Puijossa vuosina 1970–1980. Linko nähtiin myös elokuvassa Professori Uuno D.G. Turhapuro.
Spede-Idea Oy valmistaa linkoa edelleen. Lingon nykyinen versio on sähkökäyttöinen ja elektronisesti ohjattu. Uusin linko on suunniteltu lumilautalijoiden käyttöön erilaisiin hyppytapahtumiin. Linko mahdollistaa tapahtumien järjestämisen esimerkiksi kaupunkien keskustoissa.
Harri!
Sanon tämän vain kerran. Susta itsestäsi ei ole siihen, etkä näköjään tajua mistä on kysymys. Silkkaa populismia ja kimeä-ääninen yritys nostaa oma minissä sätkyttelysi jotenkin paremmaksi. Tuo ei ole edes hauskaa. Häpeisit!
Danny on varmaan fiiliksissä, kun kerrotaan sille millaisia kirjoittelet aiheesta. Dissaa vasta sitten, kun olet elävässä elämässä edes jotenkin tutustunut aiheeseen. Vai meinaatko, että pelkkien kuvatallenteiden perusteella voit täällä mesoa mitä sattuu? Meidän pitäisi varmaan jutella...
No en varmasti uskaltaisi tuosta hypätä - se on varmaa, enkä sitä tässä hakenut. Danny ei ollut kirjoituksen vaihe vaan tuon lingon koko. Lähinnähän tässä tuota sheckelerin mediatoimintaa ihmettelen mutta sitä populismiahan se kyllä on.
Mun mielestähän näistä spedelingoista on aina ollut hauska hyppiä. Pitää laittaa hymiöitä enemmän kirjoituksiin, ettei vaan tulevaisuudessa näitä ymmärrettäisi väärin. Skeittaus ei saisi olla niin totista toimintaa, anteeksi jos olen sellaisen kuvan antanut. Ehkä sitä ei osaa itse niin arvostaa kun sitä ei oikeasti ammatikseen tee.
Kuvatallenteiden perusteellahan tuntuu koko skeittaus tällä hetkellä pyörivän ja niillähän sitä imagoa luodaan. Niiden perusteellahan tuntuu kaikki päätökset muutenkin tulevan. Jos jokaisen kommentin keskusteluissa pitäisi olla aina faktaa elävästä elämästä ja aidoista kokemuksista, niin aika vähälle jäisi keskustelut ja mielipiteet.
Olen viime aikoina huomannut, että en suhtaudu skeittaukseen läheskään niin tosissani kuin kanssatoverit. Mitä pitäisi tehdä asialle? Pitäisikö skeittaus lopettaa, sen takia kun en jaksa käydä niin paljon skeittamaassa enkä kiinnostua tempuista ja videoista yhtä paljon kuin 10 vuotta sitten? Mun mielestä nimittäin koko skeittaus on aika koomista toimintaa kun katsoo vähänkin kauempaa. Sama pätee myös todella moneen muuhun harrasteeseen.
Ihan turhaan suomipojat dissaa sheckleria. Poika osaa skedee, on lihasta ja on komee. Vaikka ettehän te brat's tiedä asiasta mitään täällä härmän keskellä.