|
|
|
Keskustelu Skatefoorumi
|
|
Apua nilkkavammaan?
10-08-2008 22:50
|
|
Mulla on ollut nyt pari kuukautta oikeen jalan nilkka paskana ja ajattelin pistää tälläsen topicin pystyyn kun lääkäreistä ei juurikaan ole ollut apua. Nilkalle ei oo varsinaisesti käynyt mitään, vaan se on kipeytynyt ihan itsestään. Ilmeisesti oon vaan skeitannu liikaa. Pystyn kävelemään ja juoksemaankin ihan normaalisti eikä tunnu missään, mutta jos nilkalle tulee painoa sen ollessa vähän erilaisessa asennossa niin sitten sattuu aika makeesti.
Oon käynyt urheilulääkärillä, fysiatrilla, röntgenissä ja tarkimmassa mahdollisessa kuvauksessa, eli laajassa magneettikuvassa. Jos nilkassa olis jotain vikaa niin siinä sen viimeistään pitäis näkyä, mutta kuvan mukaan nilkka on ihan priimakunnossa. 3 viikkoa oon syöny myös buranaa 1800 päivässä mutta merkittävää parannusta en oo huomannut. Seuraava vaihtoehto olis ilmeisesti kortisonipiikki, mutta se olis kuulemma ihan vaan kokeilu jonka tehosta ei todellakaan oo mitään takeita. Tän kokeilun takia pitäis sit olla vielä pari kuukautta lisää poissa laudan päältä.
Viime käynnillä fysiatri sano, että voin alkaa pikkuhiljaa skedeen ja tässä parin viikon sisällä palata takasin normaaliin skeittausmäärään. Kolmena päivänä oon nyt koittanu skeitata, mutta eihän siitä mitään oo tullut. Pienestä ditsistä alas rullatessa ei nilkka kestäny läheskään.
Tää voi olla aika kaukaa haettua, mutta jos jollain on joskus ollut samanlaisia vaivoja niin arvostaisin kyllä ihan mitä tahansa vinkkejä aiheeseen liittyen. Samaten jos jollain on kokemuksia kortisonista, positiivisia tai negatiivisia, niin kuulisin kyllä mielelläni niistä. Kiitokset jo etukäteen mikäli joku tähän vaivautuu vastaamaan.
|
|
|
RE: Apua nilkkavammaan?
2008-07-07 13:48:05
|
|
Ootkos kokeillu erilaisia kenkiä? Itellä oli kans tossa vähän samankaltaisia ongelmia(ei tosin noin rajuja),vaihoin kengät ni nilkkakipukin katos samalla.
|
|
|
2008-07-07 14:00:29
|
|
No heitellään ny ilmaa näitä ehkä apuja.
Ootko kokeilu rullaa nilkkatuen kaa? Järjellä aateltuna se tukis nilkkaa jos painoa menee siihe "outoo asentoo." Ei ois kaikki kilot vaan sen kipeen nilkan pääl vaan muovituki ottas siivun elopainosta.
|
|
|
2008-07-07 16:16:07
|
|
Nilkkatuki multa löytyy mutta se ei juuri tässä tilanteessa auta, kipu ei nimittäin synny nilkan liikkuessa sivuttaissuunnassa, vaan sitä koukistaessa. Samasta syystä en usko kenkien (accelit) vaihtamisenkaan auttavan asiaa.
|
|
|
2008-07-08 12:59:21
|
|
mulla on ollu samanlainen systeemi jo vuodesta 2001 ja ei siihen mikään auta. lääkkeet jotka auttavat tähän kipuun, auttavat myös sinua pysymään huonommin pystyssä(tramal)
|
|
|
2008-07-08 13:24:05
|
|
Kasvukipuja?
|
|
|
2008-07-08 13:26:37
|
|
ite käytän kylmä sparytä ennen skeittausta ja illalla kun luen mulla on kylmä geeli pussi
nilkan ympärillä
|
|
|
2008-07-09 01:32:59
|
|
tässä mun veikkaus.
kenties se on rasitusvamma?
itse aloitin skeittauksen - kuuden vuoden tauon jälkeen! - kesällä 2006.
muutamat kerrat kävin rullaan, ja yks sessio, kun olin rullaillut ainaki 30 min, alkoi akillesjänteen kohdilla vähä juimia.
seuraavan 30 minuutin aikana kipu voimistui pikkuhiljaa, ja se johti varsin nopeasti siihen, että kävely oli tuskaa.
ja se oliki tuskaa seuraavat 4 viikkoa muistini mukaan.
lääkärin diagnoosi oli siis rasitusvamma.
ainoa apu oli, että "jalkaa ei pitäisi juuri käyttää", mikä oli varsin vaikeaa, varsinkin kun oli hemmetin lämpimät säät ja oli varsin vaikeaa pysytellä kotona saati sitten olla käyttämättä jalkaa!
mutta joka ikinen päivä, kun kävi vajaan kilsan päässäki kaupassa skedellä, niin kotiin palatessa kipu oli niin saatanallinen, että loppupäivän kävelyt sai hoitaa about yhdellä jalalla pomppien.
jossain vaiheessa vain piti uskoa, että on pakko olla käyttämättä koipea, jotta se paranis.
se olis varmaan vieläki paskana ellen olis antanu sen olla...sen verran pahalta se tuntui.
sillä ei juuri tosiaan edes kävelty.
en oo lääkäri, mutta veikkaan, että rasitusvamma ei näkyis noissa kuvauksissa.
varsin suuri mahdollisuus tietty, että olen väärässä, mutta jos edes jotain voin tehdä, niin jaoin tuskan tarinani :)
toivottelen sulle (toivottavasti!) pikaisia paranemisia että pääset setittää kybällä!
|
|
|
2008-07-09 01:46:00
|
|
ai niin, ainoa vinkki, jonka voisin antaa, on että ole skeittaamatta 3-4 päivää, ja jos se auttaa, niin eiköhän se meinaa, että kyse on rasitusvammasta.
sen kummemmin en tiedä, mistä rasitusvamma tulee:
varsinkin nuorena tuli harrastettua kaikenlaista fyysistä aktiviteettia niin pirusti ja ikinä en oo esim venyttelyä tms harrastanut, ja tuo on sattunut mulle vain sen yhden kerran.
|
|
|
2008-07-09 09:48:38
|
|
Lääkäri kun en ole niin en tunne rasitusvamman ja rasitusmurtuman eroa. Rasitusmurtuma olis kuitenkin näkynyt kuulemma jopa röntgenissä joten siitä ei ainakaan ole kyse. Myös jännetulehdus, sekä viat luussa ja nivelessä on pois suljettuja vaihtoehtoja. Joku rasitusperäinen juttu siinä melko varmasti on, mutta ongelmana onkin ettei se tahdo parantua :
Ja tosiaan, skeittaustaukoa oli sellaset 7 viikkoa jonka jälkeen lääkärin kehotuksesta koitin rullata huonolla menestyksellä. Kiitti kuitenkin vinkistä :)
|
|
|
2008-07-09 10:14:44
|
|
Voi muute olla että se lumpio tai mikä siinä nilkassa voi olla huonossa kunnossa, eli se sisäpinta siitä kuopasta on huonossa kunnossa.. tätä esiintyy usein vanhoilla ihmisillä mutta ei sitä koskaan tiiä, jos ei 7 viikossa parantunu..
ainoo mikä auttaa on leikkaus, mutta toki kannattaa ottaa selvää ennen ku mitään menee hätäileen
|
|
|
2008-07-09 10:30:12
|
|
eikös rasitusvamma (ei -murtuma) tarkoita sitten että siinä olis joku tulehdus? Ja tulehdushan on hoidettavissa lääkkeellä ja levolla.
|
|
|
2008-07-09 11:04:06
|
|
4ht3ri tarkottaa nyt varmaan polvilumpiota, mikä ei siis ole nilkassa. Mun kaverilla on täsmälleen samanlainen ongelma ja se on käyny varmaan täsmälleen samat hoidot läpi ku sääki. Välillä se jalka on parempi ja välillä ei, mutta sun lohdutukses voin sanoo että parempaan suuntaan on menossa. Tosin se koipi on tainnu olla pipinä jo ainaki 2 vuotta...
|
|
|
2008-07-09 17:56:11
|
|
Reteee, satutko muistaan onko kaverilles laitettu kortisonipiikkiä ton jutun takia? Itse tässä harkitsen vakavasti...
Ja tosiaan siitä kortisonista olis kiva kuulla muiltakin kokemuksia.
|
|
|
2008-07-10 14:10:05
|
|
ainakaan buranaa ei kannata lopun ikää syödä, jos ei mene ohi niin kyllä ne lääkärit kattoo ultralla tarviiko/voiko siihen tuikata kortisonia (en jaksanu lukea kaikkia viestejä).. ei se yksi kerta kortisonia taida ainakaan mitään suurempaa hallaa tehdä - esim. oisin ottanut ite olkapäähän mutta siinä ei ollut tarpeeksi selvästi yhtä tulehtunutta aluetta että olisi voinut laittaa. yksi syy voi olla että on yliliikkuvat nivelet (niin kuin meikäläisellä olkapäät) jonka seurauksena syntyy tarpeetonta hankausliikettä mikä aiheuttaa kipua..
noi on aika ikäviä mutta minkäs teet. itellä venähti ranteet joulukuussa pannutuksen seurauksena eikä niille voinut tehdä mitään, 1/2 vuotta meni ennen kuin rupes toimimaan ranteet taas entiseen malliin, samaten nilkan kanssa meni useampi kuukausi - enää ei onneksi tarvi käyttää nilkkatukea skeitatessa.
muokattu 10.7.2008 14:14
|
|
|
2008-07-10 21:41:33
|
|
Ei oo tainnu piikkiä ottaa. Toivottavasti siitä ois sulle sitten apua!
|
|
|
2008-07-13 04:34:52
|
|
Anteeksi jos häiritsen topickia, mutta ei kellään olisi mun vasempaan nivuseen eli siihen potkuttelu jalkaani. Taukoa olen pitänyt jo päivän pari ja ottanu rennosti mutta kuitenkin siihen vaa särkee ku potkuttelee/ollailee.
Kai mä sitte ostan puuhelmiä, kukkapaidan, lonkkarin ja rupean hipiksi...
|
|
|
2008-07-13 10:38:42
|
|
Itellä on ollut rasitusvammojen kaltaisia vaivoja mm. molemmissa polvissa ja nivusissa. Ensimmäinen isompi breikki koko skedehistoriassani tuli vasemman polven takia. Särky alkoi juuri kuten alotuspostauksessa kuvattiin. Kipu ei tullut mistään yhdestä tietystä iskusta vaan se kasvoi pistäväksi vähitellen. Lääkäri suositteli suoraan harrastuksen lopettamista.
Pystyin kävelemään, juoksemaan ja pyöräilemään normaalisti, vaan kun laudan päälle nousi alkoi käsittämätön vihlonta polvessa. En ole lääkäri tai fysioterapeutti, mutta olen päätellyt, että vastaavissa tilanteissa syy on yksinomaan tietynlaisen jalan liikkeen liiallinen toistaminen samaa liikerataa pitkin, ilman poikkeavia liikkeitä ja asianmukaista lämmittelyä.
Rasitusvammat ovat kieltämättä raivostuttavia. Niiden parantuminen saattaa olla hyvin hidas prosessi ja usein usko meinaa loppua koko skedeyksen normaalin jatkumisen suhteen. Pitää vain reilusti hyväksyä, että parantuminen vaatii aikaa ja kun lopulta saa jalan kuntoon niin muistaa mitä tehdä jatkossa.
Jokainen huolehtii omasta kropastaan miten tykkää, tässä on vain mun omat vinkkini vastaaviin ongelmiin. Kun jaloissa alkaa tuntua vihlomista tai pistelyä lopetan siihen. Jos jalan nostaminen tiettyyn asentoon sattuu tai polven/nilkan oikominen tai liikuttelu aiheuttaa erikoista kipua lopetan sessiot ja pidän n.1-15 päivän breikin ja kokeilen uudestaan. Jos tunnen yhä saman kivun pidän uuden breikin, mutta edellistä pidemmän. Tauon aikana venyttelen ja keksin jotain muuta liikuntaa. Oleellista kumminkin, että tajuaa pitää niitä taukoja. Jo 2 viikon jälkeen se lauta tuntuu taas ihan erilaiselta, kroppa ehtii palautua ja kaikki tuntuu paremmalta.
Janolle tsemppiä ja kärsivällisyyttä nilkan suhteen. Siinä voi mennä yli puolivuotta helposti. Tiedän kokemuksesta. Maltti on valttia, niin kuin aina. Kunhan muistaa, että jos jaksaa venaa niin sen laudan päällä on nopeemmin kuin huomaakaan.
|
|
|
2008-07-22 12:16:44
|
|
mulla tuli nilkka kipeeks kun yritin imbossiblea
vetää 5dekin dropista ja koska en onnistunu niin nilkka taittu liikaa taakse.
nyt oon 3viikkoo skeittaus tauolla eikä se lähe paraneen en oo käyny lääkärillä kertaakaan ja mulla on nilkkatuki. oon kokeillu kaikkia kylmä sprayta ja kaikkia keksimiäni kipukääkkeitä mutta se kipu ei häviä.
pitäs varmaan pitää taukoa muistakin harrastuksista.
|
|
|
2008-08-07 20:59:19
|
|
Janolle: Onko sulla tuntunut kipua säärissä koska jos on, niin oireet johtuvat luultavasti penikka taudista.
|
|
|
2008-08-09 16:27:19
|
|
Ongelman syy löyty kun kävin ortopedillä. Nilkkanivelen välissä on jotain kudosta joka ärtyy kun nilkka taittuu. Otin kortisonipiikin ja se autto sen verran et pystyin melkein viikon skeittaamaan kunnolla. Nyt kuitenkin alkanu sattumaan taas joten tähystysleikkaus on todennäköisin vaihtoehto tässä vaiheessa. Ilmeisesti toi kortisoni tuo vaan väliaikaisen avun.
|
|
|
2008-08-09 17:01:53
|
|
Hyvä kuulla, et syy löytyi, diagnosointi ei ole helppoa. Miten ortopedi kommentoi skeittauksen jatkaamista tai suositteliko taukoa?
|
|
|
2008-08-10 22:50:26
|
|
Ortopedi suositteli pistämään nilkan vaan koetukselle niin tiedetään missä mennään. Eli saa skeitata kivun rajoissa niin paljon kun lystää. Tänään pystyin taas skeittaamaan ihan hyvin koko päivän. Aika erikoista että niinä päivinä kun skeittaan niin ei satu oikeestaan yhtään, mutta välipäivinä pistelee usein.
|
|
|
 Katso Nolla.net TV
|